close
تبلیغات در اینترنت
آراء در عدالت صحابه
تبلیغات
آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 337 admin
0 198 admin
0 190 admin
0 240 seyyed315
0 187 admin
0 166 admin
0 176 admin
0 183 admin
0 175 admin
0 181 admin
آراء در عدالت صحابه
دسته بندی : بیان عقائد شیعه ,
  • بازدید : (98)

در این پست که بخشی از کتاب شیعه شناسی و پساخ به شبهات است ، آراء و نظرات مختلف

در مورد صحابه بیان می شود. که آیا همه گی معاذ الله کافرند؟ و یا همه گی عادلند و یا برخی عادل و

برخی منافق و فاسق اند؟ 

متن ، در ادامه ی مطلب موجود است لکن می توانید pdf این پست را از طریق لینک زیر دانلود کنید.


بسم الله الرحمن الرحیم

آراء در عدالت صحابه

ﺁﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺻﺤﺎﺑﻲ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺭﺧﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ:

1.      ﻛﻔﺮ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺃﻱ ﺍﺯ ﻓﺮﻗﻪ ﻛﺎﻣﻠﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺻﺤﺎﺑﻪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻧﺎﺩﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺳﻴﺮﻩ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﻋﻘﻞ ﺍﺳﺖ. ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺃﻱ ﻣﺘﺒﺮّﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

2.       ﺭﺃﻱ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺻﺤﺎﺑﻪ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺍﺯ ﻋﺎﺩﻝ ﻭ ﻓﺎﺳﻖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻣﺠﺮّﺩ ﻣﺼﺎﺣﺒﺖ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﺑﺎﻋﺚ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺗﻜﻮﻳﻨﺎ ﻋﺎﺩﻝ ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺗﺼﺎﻑ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻂّ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻤﺎﺩ ﺳﻴﺮﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺭﺃﻱ، ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺭﺩ [ ﺻﻔﺤﻪ 321] ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺳﻴﺮﻩ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺭﺃﻱ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﺑﺎ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﺍﺩﻟﻪ، ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺷﻤﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﺯ ﻣﺘﻘﺪﻣﻴﻦ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻌﺪ ﺗﻔﺘﺎﺯﺍﻧﻲ، ﻣﺎﺭﺯﻱ، ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺎﺩ ﺣﻨﺒﻠﻲ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﺘﺄﺧﺮﻳﻦ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤّﺪ ﻋﺒﺪﻩ، ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﻦ ﻋﻘﻴﻞ ﻋﻠﻮﻱ، ﻣﺤﻤّﺪ ﺭﺷﻴﺪ ﺭﺿﺎ، ﺳﻴﺪ ﻗﻄﺐ، ﺳﻴّﺪ ﻣﻘﺒﻠﻲ، ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤّﺪ ﺍﺑﻮﺭﻳﻪ، ﺷﻴﺦ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺻﺎﺩﻕ ﺭﺍﻓﻌﻲ ﻭ ﻣﺤﻤّﺪ ﻏﺰﺍﻟﻲ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺁﻥ ﻋﺪﻩ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ.

3.       ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، ﺟﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻭﺍﺭﺩ ﺟﻨﮓ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺎﺳﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺷﺎﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻴﺴﺖ.

4.       ﺗﺄﻭﻳﻞ ﻭ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﻮﺍﻗﻒ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﻣﻮﺍﻗﻒ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﻱ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﻮﻝ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺷﺎﻥ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻫﻴﺘﻤﻲ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻲ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻃﻌﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ... ﻭ ﻧﻴﺰ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺟﻪ ﺗﺄﻭﻳﻞ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ؛ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﻧﺪ. ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺗﺒﺮﺋﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﻫﺎﻳﺶ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻇﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﻇﻠﻢ ﺳﺒﺐ ﻓﺴﻖ ﺍﻭ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻭﻳﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺑﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﺩﺍﻧﺴﺖ.[ﺻﻔﺤﻪ 322] ﻭﻋﺪّﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺧﻂّ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻠﺎﻓﻲ ﺯﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

5.       ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺭﺃﻱ ﺍﻛﺜﺮ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻋﺎﺩﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﺎ ﺑﻘﻴﻪ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺟﺮﺡ ﻭ ﺗﻌﺪﻳﻞ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺎﺩﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺟﺮﺣﻲ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.. ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ ﻣﮕﺮ ﻋﺪﻩﻛﻤﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﺪﻋﺖ. ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺼﻠﺎﺡ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻣّﺖ ﺑﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﻤﻴﻊ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﻗﻠﺎﻥ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺍﻧﺪ. ﺳﺮﺧﺴﻲ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺮ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻃﻌﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪ ﻣﻠﺤﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﺪ ﺩﺭﻣﺎﻧﺶ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺍﺳﺖ. ﻗﺮﻃﺒﻲ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﻫﻤﻪ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻋﺎﺩﻝ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻭ ﻭﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﺍﻧﺪ. ﺍﻳﻦ، ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ. ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﺑﺎﻃﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﻛﺘﺮ ﺣﺴﻦ ﺷﻴﺦ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺺّ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ]ﺻﻔﺤﻪ 323[

برگرفته از کتاب شیعه شناسی و پاسخ به شبهات ، رمضانی

 

برگرفته از سایت فرهنگی مذهبی صراط

 

به نشانی :www.serat.rzb.ir


برچسب ها : ,,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی